Dag 9 naar guernica

4 september 2019 - Guernica-Lumo, Spanje

Dinsdag avond

Wat een heerlijk plekje had ik gisteravond in de herberg. Dat smalle huisje voor mij alleen!

Minpuntje is de fraaie kerk die is gebouwd door de Bolivar familie om een succesvolle emigrant naar zuid amerika te eren. Kerk en museum zijn allebei dicht helaas.

Dat de klok ieder kwartier luidt, zijn wij in noord nederland niet gewend..

Woensdag ochtend;

Zonder ontbijt op pad gegaan; alleen banaan en koffie op. Doel is Guernica-loma en dan morgen door richting Bilbao. Na een flink trappenpad in Munitibar een koffiestop gedaan. Prachtig dorpje! Je zou het haast niet denken maar de ETA geschiedenis leeft hier nog wel. Regelmatig zie je borden voor de eenwording van baskenland, en de terugkeer van de ETA gevangenen van elders uit Spanje.

Na de vlog een stempel gescoord en worden de voeten gelucht.half 3 half dood in de jeugdherberg. Ik dacht dat er 2 herbergen waren maar moest dus terug naar jeugdherberg. Wel plek gelukkig. Niet goed voor het humeur. Wel allerlei pelgrimsvrienden gezien hier. En ik kwam de lieve hospitalero Rene uit urun tegen die mij toen gered heeft met de mochilla (rugzak).

Vandaag eten uit de eroski supermarkt.

Genoeg gedaald en gestegen voor vandaag.

Groetjes

1. Esther Deden:
    4 september 2019
    Lekker bezig! Klinkt als een goede dag vandaag!
  2. Paul:
    4 september 2019
    Mooi plaatsje met trieste geschiedenis. Je zou de ETA nog haast gelijk geven met hun (tegenwoordig ongewapende!) strijd.
    Succes morgen naar Bilbao! Overweldigend mooie stad!
    Je moet er wel effe naar toe klimmen (en afdalen) 😁